19 november 2017

Att ha blivit överraskad - del 1.

Jag fyller år i veckan som kommer, och igår blev jag överraskad av Heidi med en utflykt. Heidi och min man var tydligen i maskopi inför utflykten och jag hade verkligen ingen aning om detta. Det jag i fredags fick reda på, var att jag skulle vara färdig kl 09 på lördag morgon, och jag visste inte vad jag skulle göra, eller med vem. Så, när klockan exakt slog nio knackade det på dörren - och utanför står Heidi och ler med ansiktet inramat av sina blonda vågiga hårtestar.
Vi hoppar in i hennes bil och åker österut, och efter ett litet tag berättar hon att vi ska på Taxinge julmarknad - så mysigt! Vi tycker verkligen om samma saker, hon och jag.
Vi kom fram nästan exakt när det öppnade men vi var långt ifrån först, bilkön ringlade sakta framåt sista biten. Väl framme möttes vi av utställare, juldofter och julmusik. Det duggregnade och vi började med att glida in i mattältet och provsmakade oss fram. Smaksatt honung blandat med kanderade mandlar, saffransglögg, ostar, korvar, bröd, marmelader och andra delikatesser. För min del fick ett surdegsbröd och en havtornsmarmelad följa med hem.


Och det kändes verkligen lyxigt, att samtidigt som jag smakar på en högklassig marsipan,  gå omkring där och snick-snacka med en av mina allra bästa vänner. Och njuta av stunden. Och återigen, vi är så lika att det nästan är osannolikt.  


Vi tog oss sakta fram genom mattältet, vidare på logen bland prydnadssaker, kläder, ljus, tavlor, smidespryttlar och saker mellan himmel och jord som jag inte ens kommer ihåg allt. Sen ville vi fika! Vi var ju trots allt på Sveriges mest kända kakslott och kakbuffé. Faktiskt, så såg fikautbudet mer än inbjudande ut. Men vi var inte lika pepp på att att fika där med tanke på mängden människor som också ville fika just då, för ute regnade det ganska rejält nu. 


Så vi bestämde oss för att gå in i sista butiken och samla på oss lite mer julstämning före vi skulle åka vidare och fika på annat ställe. Utanför fönstret ser du kön som ringlar sig lång utanför slottet, vilket inrymmer cafédelen. Och nä, där ville vi inte gå och ställa oss.
Fortsättning följer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar