3 januari 2017

Morotstekakor.

Har i flera veckor varit sugen på morotstekakor och igår kväll tog känslan överhand - ett brödbak fick det bli. Lagom till kvartsfinalen i JVM drog igång på tv'n smälte smöret på den ljumna tekakan och tillsammans med en kopp te smakade kvällen förträffligt.

Receptet kommer från tidningen Hembakat och "Lindas bakskola".

MOROTSTEKAKOR, ca 20 st

ca 100 gr fint rivna morötter
50 g jäst
6 dl mjölk, fingervarm
2 dl havregryn
75 g smör, rumsvarmt
2 tsk salt
1 ägg
12–14 dl vetemjöl
Skala och riv morötterna. Smula ner jästen i en bunke och tillsätt mjölk och havregryn. Rör om tills jästen lösts upp och låt blandningen stå i ca 5 min så att havregrynen blöts upp. Tillsätt smör, salt, ägg, morötter och vetemjöl, lite i taget. Blanda ihop allt ordentligt och knåda degen kraftigt i några minuter. Låt degen jäsa under bakduk i ca 45 min.
Kavla ut degen 1–1 ½ cm tjock och stansa ut runda bröd, ca 10 cm i diameter, med en kakform eller ett glas. (Jag fördelar degen direkt i 20 lika stora delar, formar till en "boll" och plattar sen ut degen)
Lägg degrundlarna på en plåt med bakplåtspapper och nagga dem med en gaffel. Låt bröden jäsa under bakduk i ca 30 min. Sätt ugnen på 250 grader. Grädda bröden mitt i ugnen i 7–10 min. Låt dem svalna på ett galler under bakduk.
SÅ goda! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar